Blog
Rijden in België: dit zijn de grootste verschillen met Nederland
Rijd je vanuit Nederland richting Frankrijk, Luxemburg of Zuid-Europa, dan kom je vrijwel altijd door België. Het lijkt dichtbij en vertrouwd, maar op de weg zijn er duidelijke verschillen met Nederland. Waar moet je op letten als je met de auto door België rijdt tijdens je roadtrip of autovakantie?
Wegen en infrastructuur
De kwaliteit van de Belgische wegen is niet overal even goed. Buiten de hoofdwegen kun je meer hobbels, putten en spoorvorming tegenkomen dan in Nederland. Dat maakt het rijden soms minder comfortabel en kan ook gevaarlijk zijn.
Vooral bij regen is het opletten: door spoorvorming blijft water sneller op het wegdek liggen, waardoor de kans op aquaplaning groter is dan je misschien gewend bent. Houd daarom extra afstand, pas je snelheid aan en vermijd abrupte stuurbewegingen. Een opvallend verschil met Nederland is dat bijna alle Belgische snelwegen verlicht zijn, wat ’s nachts prettig kan zijn.
Let extra goed op de bewegwijzering. In Nederland zijn de borden overzichtelijk en uniform, terwijl in België de aanwijzingen soms minder consequent zijn geplaatst. Houd je navigatie dus goed in de gaten, en voorkom je eerste gemiste afslag al in België. (Maar laat je ook niet gek maken als het wel gebeurd, je hebt alle tijd.)
Verkeersregels en snelheid
De verkeersregels in België wijken op een aantal punten af van die in Nederland. Op de snelweg geldt:
Nederland:
- Snelweg: 100 km/u van 06.00–19.00 uur, 130 km/u ’s avonds en ’s nachts (indien aangegeven)
- Buiten de bebouwde kom: 80 km/u (soms 100)
- Binnen de bebouwde kom: 50 km/u (soms 30)
België:
- Snelweg: 120 km/u, de hele dag
- Buiten de bebouwde kom: 70 km/u (Vlaanderen), 90 km/u (Wallonië), tenzij anders aangegeven
Binnen de bebouwde kom: 50 km/u, maar veel meer 30-zones dan in Nederland
In Nederland wordt voorrang meestal geregeld met haaientanden of verkeersborden, terwijl in België standaard voorrang van rechts geldt, zelfs op grotere kruisingen. Ook bij inhalen zijn de regels anders: in Nederland is rechts inhalen verboden, behalve in files of vlak voor/na een rotonde. In België mag je daarentegen wel rechts inhalen in files en bij trager verkeer op parallelrijstroken.
Tol en milieuzones
Tolwegen: Belgische snelwegen zijn gratis voor personenauto’s, behalve de Liefkenshoektunnel bij Antwerpen.
Milieuzones: Ga je naar Antwerpen, Brussel of Gent tijdens je roadtrip? Dan moet je je auto vooraf digitaal registreren, ook met een Nederlands kenteken. Zonder registratie riskeer je een hoge boete. Lees meer over milieuzones in Milieuzones in nederland België Frankrijk en Duitsland
Rijstijl en verkeer
In België wordt het verkeer soms wat minder gestructureerd ervaren dan in Nederland. Bij situaties zoals ritsen of voorsorteren kan het verloop daardoor iets minder ordelijk lijken. Ook belangrijk om te weten: in veel Belgische dorpen en steden geldt nog steeds voorrang van rechts – ook op grotere kruisingen waar je dat in Nederland niet zou verwachten.
Daarnaast is rechts inhalen toegestaan in files, wat in Nederland alleen in uitzonderlijke gevallen mag. Dit kan even wennen zijn als je voor het eerst met de auto door België reist tijdens een autovakantie.
Flitsers en parkeren
België staat bekend om zijn vele vaste én mobiele flitsers. Vooral net buiten dorpen of bij het uitrijden van een bebouwde kom kun je snel geflitst worden. Parkeren in steden vraagt extra opletten: vaak geldt er een parkeerschijfzone of moet je een ticket kopen, ook in straten waar je dat niet direct verwacht.
Samengevat
Autorijden in België voelt vertrouwd, maar er zijn genoeg verschillen om rekening mee te houden. Het wegdek kan minder strak zijn, de verkeersregels wijken af en milieu zones vragen om registratie vooraf. Door je hierop voor te bereiden, voorkom je verrassingen en rijd je een stuk relaxter door België tijdens je roadtrip of autovakantie.

De voordelen van een roadtrip boven een vakantie op één plek
Lees meer over de voordelen van een roadtrip droom door Europa.
Lees meer over de voordelen van een roadtrip droom door Europa.